Agencja Reklamowa Warszawa
ul. Łodygowa 11/62, 03-687 Warszawa biuro@workflowmedia.pl +48 725 129 862
Instagram
ul. Łodygowa 11/62, 03-687 Warszawa biuro@workflowmedia.pl +48 725 129 862

Jak podnieść konwersje dzięki segmentacja w e-mail marketingu.

16 lipca, 2020

[vc_row][vc_column][vc_column_text]C

zy wiesz, że tylko 14% firm stosuje segmentacje w komunikacji email marketingowej?1) Na pewno dostajesz wiadomości, które nie odpowiadają Twoim zainteresowaniom i nawet ich nie otwierasz. To samo robisz swoim subskrybentom, jeżeli wrzucasz ich do jednego worka podczas wysyłki mailingu. A przecież chcesz żeby każdy z nich poczuł się wyjątkowy i zakupił Twój produkt który jest skrojony pod jego potrzeby, prawda?[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”15″][vc_column_text]Segmentacja bazy pozwala podzielić ludzi ze względu na wiele parametrów:

  • Płeć
  • Wiek
  • Zainteresowania
  • Ostatnia aktywność na stronie
  • Wydany budżet
  • Etap w lejku sprzedażowym

 

Dodatkowym atutem segmentacji jest higiena bazy oraz łatwiejsza analiza zainteresowania grupy docelowej. Odpowiednie testy pozwolą Ci wybrać obszary które cieszą się największym zainteresowaniem i dzięki temu wyznaczyć dalsze cele rozbudowy danej kategorii asortymentu lub treści.

Zbieranie informacji o zainteresowaniach i zachowaniach użytkownika jest podstawą późniejszej możliwości personalizacji komunikatów. Samo zwracanie się po imieniu lub prosta segmentacja na płeć, sprawi, że komunikaty będą mniej bezosobowe i będą lepiej konwertowały.

Grupowanie kontaktów możemy prowadzić w oparciu o dane:

  • deklaratywne – uzyskane od klienta np poprzez wypełnienie ankiety;
  • transakcyjne – czyli informacje o ilości, częstotliwości oraz kwotach transakcji
  • behawioralne – Informacje zbierane na podstawie monitorowania aktywności usera na stronie lub w jakie treści klika w naszych akcjach email marketingu

Do segmentacji bazy powstały dedykowane systemy np synrise czy SalesMenago. To właśnie one pomogą Ci najefektywniej poznać Twoją bazę użytkowników, ponieważ połączą komunikacje onsite i email marketing. Niemniej jednak systemy do email marketingu pokroju GetResponse czy MailChimp się nadadzą Jeżeli takie rozwiązania przewyższają Twój budżet – nic straconego – segmentacje możesz robić nawet w arkuszu kalkulacyjnym.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][wgl_spacing spacer_size=”31″][vc_column_text]

DANE DEKLARATYWNE

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”21″][vc_column_text]Dane deklaratywne są najczęściej pozyskiwane poprzez formularze rejestracyjne i ankiety, najprościej mówiąc, są to dane które wypełnia sam użytkownik. Jest to bardzo dobre i pewne źródło informacji. Ważne by dbać o aktualność danych i walidować je co jakiś czas np podczas logowania do serwisu. Niemniej jednak podstawową dla nas kwestią jest jakie dane są dla nas istotne w kwestii segmentacji. Zbierajmy tylko niezbędne dane[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][wgl_spacing spacer_size=”41″][vc_column_text]

JAK POZYSKAĆ DODATKOWE INFORMACJE UŻYTKOWNIKACH?

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”21px”][vc_column_text]Tak jak już wcześniej wspomnieliśmy – do pozyskania danych deklaratywnych wykorzystuje się głównie ankiety(briefing, ankieta satysfakcji, badanie klienckie), formularze (rejestracyjne, kontaktowe, zakupowe, rejestracyjne). To najłatwiejsza ścieżka by pozyskać większą ilość informacji. Warto jednak mieć na uwadzę, że każdorazowe zapytanie klienta musi być relewantne i musi za nim stać konkretny cel.

Dla przykładu – w formularzu leadowym, nie warto dodawać pytać o datę urodzenia, ponieważ większa ilość pól, powoduje spadek jego konwersji. Co więcej, zbyt długi formularz może wywołać u użytkownika chęć pominięcia formularza. Co będzie skutkowało utratą klienta.

 

Świetnym w takim przypadku rozwiązaniem są formularze progresywne. Jeżeli skrypt wykryje użytkownika z naszej bazy (np po cookiesach), wyświetla mu tylko pytania, na które nie ma odpowiedzi w bazie. Poniżej przedstawiamy praktyczny przykład:

  1. Nowy użytkownik wchodzi na Twoją stronę i zapisuje się do newslettera lub wypełnienia formularz kontaktowy, czy pobiera content ze strony w ramach gated content podając swoje imię oraz adres e-mail.
  2. Ten sam użytkownik po powrocie na Twój LP, po jakimś czasie, zobaczy kolejny formularz, który poprosi go tylko o datę urodzenia i kod pocztowy. 
  3. Przy następnej wizycie, możesz dowiedzieć się o nim ciut więcej i wykorzystać poprzednie dane. Np. Promocja na darmową wysyłkę do Lublina 🙂

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”16px”][vc_column_text]

Przykład wykorzystania formularza progresywnego

Przykład wykorzystania formularza progresywnego

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”16px”][vc_column_text css=”.vc_custom_1594941430875{padding-left: 20px !important;}”]Tego typu scenariusze dają ogromne możliwości – zarówno w przypadku działań B2C, B2B jak i w e-commerce, oczywiście muszą one być przygotowane w przemyślany sposób i nie mogą byc nachalne. Oto lista informacji, które możemy w ten sposób pozyskać:

  • płeć,
  • wiek (swój, partnera, dziecka),
  • Stan cywilny
  • Czy ma dzieci
  • rozmiar (obuwia, odzieży),
  • Interesujące nas cechy charakteru lub potrzeby
  • szczegóły dotyczące umowy (np dla portalu HR data rozpoczęcia/zakończenia/rodzaj umowy),
  • Stanowisko, branża, rodzaj wykonywanych usług etc.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][wgl_spacing spacer_size=”41″][vc_column_text]

Jak wykorzystywać pozyskane dane?

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”21px”][vc_column_text]Uzyskane dane pozwalają nam na swobodę komunikacji:

  • personalizacji e-mail (np. imię, płeć, data urodzenia itp.),
  • e-mailach transakcyjnych
  • Marketing Automation – wysyłanie maili
    Np. z promocją na duże rozmiary tylko do osób zainteresowanych
  • wiadomościach dotyczących umów (data podpisania, data zakończenia, rodzaj wybranego pakietu),
  • innych wiadomościach opartych o dane uzyskane o użytkowniku.
  • autoresponderach bazujących na danych dot. konta (e-mail, imię i nazwisko, firma, branża itp.),

Wykorzystanie pozyskanych danych na stronie:

Te same zabiegi możemy zastosować do użytkowników na stronie:

  • PopUP z promocją
  • Dobór produktów które wyświetlają się w sklepie.

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”40px”][vc_column_text]

DANE BEHAWIORALNE

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”40px”][vc_column_text]Jest to zbiór danych pozyskanych poprzez monitoring i obserwacje zachowań użytkowników w obrębie strony i reakcji w ramach prowadzonych kampanii. Dzięki tego typu danym, jesteśmy w stanie dokonywać personalizacji w czasie rzeczywistym na stronie oraz budować profile behawioralne – co jest niezmiernie ważne w przypadku działań on-site.

Przyklad: sklep zoologiczny obserwuje, że przeglądasz tylko produkty dla psów (zapisuje Cię do segmentu DogLovers) i przy następnej Twojej wizycie pokazuje Ci na stronie głównej i w rekomendacjach tylko produkty przeznaczone dla psów.

W celu pozyskiwania i analizowania tego typu informacji, warto wybrać dobry system klasy marketing automation, który pozwoli na przechowanie i wykorzystanie informacji w różnych kampaniach.[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”23px”][vc_column_text]

Jak zbierać dane behawioralne?

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”23px”][vc_column_text]Zacznijmy od tego, jakie dane są dla Ciebie najcenniejsze. Poniżej postaraliśmy się wypisać kilka najpopularniejszych przykładów. 

  • Kategorie przeglądanych produktów
  • Profil cenowy zakupów
  • Ulubione marki 
  • Ulubione kolory
  • Rozmiary w przypadku fashion
  • produktach umieszczonych w koszyku,
  • długości i głębokości wizyty,
  • Scoring klienta – ilość odwiedzin, ilośc reakcji na kampanie i zakupów
  • finalizacji zakupów,
  • wypełnieniu formularza,
  • pobranie dokumentów,
  • Zapisy na eventy
  • Profil wiedzy jaką chce pozyskać

Korzystając z tego typu segmentacji możesz kierować bardziej zaawansowaną komunikację z użytkownikiem, a co ważniejsze, możesz zwiększyć konwersje kampanii – wysyłając ofertę skrojoną na potrzeby Twojego klienta.

Olbrzymim atutem jest również możliwość analizy zachowania użytkownika (Scoring) dzięki której możesz oszacować zainteresowanie ofertą i miejsce w lejku sprzedażowym. Taka wiedza, pozwoli Ci prowadzić automatyczną komunikację (Lead Nurturing) i przesuwać go po lejku sprzedażowym, by w końcu skonwertował online lub został przekazany do handlowca jako Hot lead.[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”23px”][vc_column_text]

JAK WYKORZYSTAĆ DANE BEHAWIORALNE?

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”23px”][vc_column_text]Monitorowanie zachowania użytkowników w obrębie witryny jest kluczową funkcją narzędzi marketing automation. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej technologii możemy zbierać, przechowywać i wykorzystywać w real-time dane behawioralne do kampanii mailowych opartych o:

  • Ratowanie porzuconych koszyków (rekomendacje 1:1 z oglądanymi/kupionymi/pozostawionymi w koszyku produktami
  • Cross-selling i Up-selling,
  • Wykorzystanie Machine Learning i AI.
  • Ścieżki automatyzacji bazujące na wcześniejszych reakcjach użytkowników,
  • Lead Nurturing dostosowany do zainteresowania konkretnymi produktami,
  • Aktywność użytkownika lub jej brak (czyszczenie bazy, kampanie win-back itd.).

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”23px”][vc_column_text]

DANE TRANSAKCYJNE

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”23px”][vc_column_text]Tego typu dane pozyskiwane są przy okazji zakupów na Twojej stronie. Klient podaje Ci informacje o: 

  • Zakupionych produktach
  • Wartości zamówienia
  • Retencji – częstotliwości zakupów
  • Kategorii zakupionych produktów.

Najważniejsza zarówno dla biznesu B2C, B2B jak i e-commerce jest tutaj analiza retencji użytkownika i aktualnych trendów na stronie. 

Te dane są niezbędne dla systemów typu Marketing Automation by poprawnie działać. Należy zwrócić szczególną uwagę by były przekazywane w należyty sposób.  [/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”23px”][vc_column_text]

Jak wykorzystywać dane transakcyjne?

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”23px”][vc_column_text]Większość serwisów do Marketing Automation – wykorzystuje analizę RFN do zaawansowanej i automatycznej segmentacji użytkownika opartej na danych (ilości, częstotliwości odwiedzin i wartościach koszyków). Dzięki tej metodzie możemy zidentyfikować wiele segmentów klientów (Premium, lojalnych klientów, wydających spore kwoty) oraz w idealnym momencie wychwycić tych rez tych którzy rezygnują z naszych usług, by na nowo zacząć z nimi “flirtować” przy pomocy kampanii Win-back. 

Segmentacja RFN jest bardzo przydatna w momencie budowania programu partnerskiego lub sieci afiliacyjnej. [/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”23px”][vc_column_text]

PODSUMOWANIE – GŁÓWNE KORZYŚCI Z SEGMENTACJI BAZY.

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”23px”][vc_column_text]

  • Przede wszystkim poznajemy swoich klientów i ich potrzeby, pragnienia. Co pomaga nam w tworzeniu właściwych komunikatów dla wcześniej zdefiniowanych segmentów i zwiększenie ilości konwersji. Następną wartością jest to, że nie spamujemy i dbamy o higienę naszej bazy mailowej.  

[/vc_column_text][wgl_spacing spacer_size=”23px”][vc_column_text]

JAK WYGLĄDAJĄ TWOJE DZIAŁANIA MARKETINGOWE? WYKORZYSTUJESZ SEGMENTACJE?
PODZIEL SIĘ Z NAMI SWOIMI PRZEMYŚLENIAMI W KOMENTARZACH.

[/vc_column_text][vc_column_text]Przypisy:

  1. Raport Freshmail 2018

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Zapytanie ofertowe bezpłatne

Wypełnij formularz i podaj jak najwięcej szczegółów dotyczących zlecenia, abyśmy mogli realnie ocenić koszta i czas realizacji zlecenia.

    Akceptuję regulamin i zaznaczam wszystkie zgody.Rozwiń


    Mateusz

    Ekspert ds. marketingu

    +48 725 129 862

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Teraz Twoja kolej!

    Szukasz partnera, który zrealizuje projekt dla Twojej firmy.

    Zostaw nam swoje dane kontaktowe a nasz przedstawiciel skontaktuje się z tobą!

    Zobacz portfolio

    Świat skutecznej reklamy.

    Witaj w świecie agencji reklamowej ROXart, w którym skuteczne reklamy są najważniejsze. Reklama jest dla nas czymś więcej niż pracą, poświęcamy się jej bez reszty. Fascynuje nas fakt, że dobrze dobrane kolory i słowa potrafią potęgować sprzedaż. Nie pracujemy pięć dni w tygodniu po osiem godzin, w sumie nie pracujemy w ogóle. Tego czym się zajmujemy nie możemy nazwać pracą, jest to coś tak naturalnego jak oddychanie – nie myślimy działamy! Dlatego powierzając w nasze ręce tak istotną cześć swojego biznesu jaką jest niewątpliwie reklama możesz być spokojny, Twoje zlecenie trafiło do pasjonatów, którzy nie pozwolą Ci się zawieść. Techniki reklamy są niczym kolory farb w palecie malarza, używając jednego koloru ciężko jest namalować pejzaż. Aby przeprowadzić skuteczną akcję promocyjną musimy połączyć ze sobą dostępne metody reklamy i promocji. Niezależnie od tego czy sprzedajesz buty, wędliny czy samochody my wiemy jak zwiększyć Twoje udziały na rynku. Reklama w Internecie, prasie czy na bilbordach może być skuteczniejsza niż Ci się wydaje! Jednak żeby tak było, wszystko wcześniej musi zostać przemyślane i dokładnie zaplanowane. Nie ma ludzi na których reklamy nie działają, są tylko tacy, którzy tak sądzą. Wykorzystaj to! Skontaktuj się z naszą rzeszowską agencją reklamową i zobacz ile do tej pory straciłeś. Czas biegnie szybko, konkurencja nie śpi! Nie zastanawiaj się dłużej – zacznij wygrywać w wyścigu z konkurencją.

    Rzeszów to idealne miejsce dla Agencji reklamowej.

    Rzeszów to miasto innowacji i rozwoju. Stolica Podkarpacia nieustannie się rozwija, codziennie powstają tu nowe firmy, a duże przedsiębiorstwa otwierają swoje filie. Agencja reklamowa w Rzeszowie ma przed sobą ogromne możliwości rozwoju. Dlatego jest to miejsce dla nas! Zrealizowaliśmy już kilkadziesiąt kampanii reklamowych dla firm z naszego miasta, wiele reklam wykonanych przez nas zdobi rzeszowskie budynki i drogi. Wykonujemy reklamy standardowe (wydruki wielkoformatowe, reklamy świetlne, poligrafię itp.), reklamy internetowe (strony www, landing pages, grafikę displayową) oraz całe kampanie łączące ze sobą wszystkie dostępne media. Jesteśmy w posiadaniu dużego budynku, w którym znajdują się nasze biura, studio fotograficzne, pracownia oraz garaż w którym aplikowane są folie na samochody. Z chęcią przyjmujemy klientów w naszej siedzibie, omawiając szczegóły współpracy przy aromatycznej kawie. Najważniejszy jest dla nas komfort naszych klientów, dlatego jesteśmy elastyczni. To Ty wybierasz preferowany rodzaj kontaktu z nami, może to być mail, telefon, wizyta w naszej lub Twojej siedzibie – niezależnie czy mieści się ona w Rzeszowie czy w innym mieście Polski. Zapraszamy do współpracy!